کد مطلب:301498 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

نخستین خطبه


در حدیثی آمده است كه خطبه خوان راحیل بود ولی در برخی كتابها آمده كه راحیل در بیت المعمور در جمع ساكنان هفت آسمان خطبه خوانده چنین گفت:


«الحمدلله الاول قبل اولیه الاولین، الباقی بعد فناء العالمین، نحمده اذ جعلنا ملائكه روحانین و بروبوبیته مذهتین و له علی ما انعم علینا شاكرین حجبنا من الذنوب و سترنا من العبوی اسكننا فی السموات و قربنا الی السرادقات و حجب عنا النهم للشهوات و جعل نهمتنا و شهوتنا فی تقدیسه و تسبیحه، الباسط رحمته، الواهب نعمته جل عن الحاد اهل الارض من المشركین و تعالی بعظمته عن افك الملحدین.»

سپاس خداوند را كه پیش از اولیت آغازیان، اول و بعد از نابودی جهانیان باقی است، او را سپاس می گوئیم كه ما را فرشتگان روحانی و اقراركنندگان به ربوبیت خود قرار داد، سپاسگزار اوئیم كه بر آن چه كه بر ما نعمت داده، از گناهان به دور داشته و از زشتیها پوشانیده و در آسمانها جایمان داده به سراپرده عظمت خود نزدیكمان ساخته و شهوات و خواسته های افراطی را از ما دور داشته و شهوات و خواسته های ما را در تقدیس و تسبیح خود قرار داده است. خداوند كه رحمتش را گسترش داده و نعمتش را بخشیده است، از الحاد و سركشی مشركان زمین برتر و به عظمتش از نارواگوئی های ناباوران والاتر است.

بعد از گفتاری چند چنین گفت: خداوند فرمانروای مقتدر، برگزیده كرامت و بنده عظمت خود را برای كنیزش بانوی زنان، دختر بهترین پیامبران و سرور رسولان و پیشوای پرهیزكاران، انتخاب فرمود، ریسمان پیامبر را با ریسمان مردی از افراد خانواده اش و همدم و همراهش متصل نمود، آن كس كه دعوتش را تصدیق و برای رسیدن به گفتار او شتابان بود و علی را به فاطمه ی بتول، دختر رسول عقد بست.


و روایت شده كه جبرئیل از خداوند متعال نقل كره كه خداوند بعد از خواندن خطبه عقد چنین فرمود: حمد و سپاس جامه و لباس من است، عظمت و بزرگی كبریائیت من، آفریدگان همگی بنده و كنیز من می باشند. كنیزم فاطمه را به برگزیده ام علی تزوج كردم ای فرشتگان من، شاهد و گواه باشید. [1] .


[1] ابن شهر آشوب، «المناقب» 3/ 348.